Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 43
9/2021 jsem si zakoupil v rámci skupinového financování (crowdfunding) u jistého s.r.o. certifikát za částku 250.000 Kč. Za 3 roky měl podnik ode mě certifikát odkoupit za původní cenu (po tuto dobu mi byla na účet zasílána částka 1.000 Kč; toto bylo plněno). Před uplynutím 36 měsíců jsem podle dohody nabídl certifikát k odkoupení za původní částku 250.000 Kč. Po několika pokusech o doručení žádosti (doporučené psaní, e-mail) se mi podařilo setkat s majitelem, který dluh uznal, ale zároveň mi „vysvětlil“ že podnik je v problémech a požadovanou částku v současnosti nemá. Zajímavé je, že na stránkách podniku stále nabízejí tyto certifikáty. Jelikož jsem se v podobné situaci ocitl poprvé v životě nevím jak nadále postupovat. Děkuji za odpověď.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 31
8.2.2024 jsem si zaplatil fittnes trenéra. Recenze měl dobré, ale zarazilo mě, že chtěl peníze hnedka večer po našem 40min video hovoru, avšak zaplatil jsem. Stanovil mi zkušební trénink a podle něj vyhodnotí mou sílu. Tohle nějak dopadlo a já pak onemocněl, tak jsme nekomunikovali a já necvičil. Nicméně pak jsem 20.2.2024 skončil v nemocnici s vážným úrazem, kde mi bylo řečeno, že nemohu vykonávat fyzickou aktivitu po dobu několika týdnů. To jsem oznámil i zmíněnému trenérovi a vše bylo v pohodě, snažil se mi vyhovět i s jídelníčkem atd.. v rámci rehabilitací neplaceného tréninku. Takže po telefonu jsme se domluvili (tohle možná bude kámen úrazu), že jsme vlastně ani nezačali trénink a nic, že mi to posune a až budu fit začnu, udělal to tak už 1x a říkal jsem si proč ne. Jenže můj stav se zhoršil a já se nemohl vrátit do práce a musel jsem řešit finanční situaci nečekanou a pan trenér mi napsal viz příloha, že nemá peníze. Od té doby, to byl březen 2024, se mnou nekomunikuje, nebere telefon zablokoval si mě na Instagramu, kde primárně fungoval a já nedostal ani trénink, ani peníze. Ve smlouvě je napsané, že jde smlouvu ukončit písemnou výpovědí, avšak nic takového se nestalo. Jde mi hlavně o to, že jsem nezačal ani kurz, nedostal jsem nic a proto se obracím na Vás. Přikládám screeny veškeré komunikace jak z instagramu tak whatsappu. Děkuji mockrát za reakci.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 62
Potřebuji poradit s pro mne sporným bodem u Nájemní smlouvy s firmou "Dokonalý nájemník". Jedná se o tzv. správcovskou firmu, která můj byt pronajímá jako prostředník. Tato společnost má vůči mě, jako Pronajímateli bytu ve smlouvě tento bod:
"Pronajímatel se zavazuje, že v době 12 měsíců od skončení platnosti této smlouvy neuzavře nájemní či jinou obdobnou smlouvu se třetí osobou, která užívá byt ve vlastnictví pronajímatele na základě smlouvy uzavřené s nájemcem.V opačném případě se pronajímatel zavazuje uhradit nájemci částku ve výši jednoho měsíčního nájmu, a to ve lhůtě 15 dnů od doručení výzvy k úhradě že strany nájemce."
Je toto ustanovení ve smlouvě právně platné? Má tato společnost vůbec právní nárok na takovou sankci? Uspěla by u případného soudu? Jde o to, že mě i podnájemníkovi s touto firmou končí smlouva a podnájemník by tam chtěl i nadále pokračovat bydlet s tím, že nájemní smlouvu uzavřeme spolu. Jsem majitelkou bytu a podle mého názoru je toto vůči mě, jako vlastníkovi bytu, neadekvátně omezující po skončení smluvního vztahu.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 114
Podepsala jsem Smlouvu o uzavření budoucí smlouvy kupní o převodu nemovitosti s developerem Kyhu s. r. o. (červen 2021), kde je uvedena věta: "Nejzazší dokončení domu je 30.6.2022." Do dnešního dne (9.10.2024) však stavba dokončena není a stále se čeká až podají žádosti o kolaudaci sítí a následně kolaudaci řadových domů, což může trvat další měsíce. Čeká nás poslední platba kupní ceny (po právní moci kolaudačního rozhodnutí), kam developer dle smlouvy připočte navýšení o inflační doložku, kterou si určil 17%. Ve smlouvě uvádí odstavec k inflaci: "S ohledem na dobu trvání smlouvy a možný růst míry inflace se smluvní strany dohodly, že v případě, že bude míra inflace, měřená měsíčně jako míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen či jako ročně jako průměrná roční inflace podle dat ČSÚ, kdykoliv od data podpisu této Smlouvy v jakémkoliv měsíci či roce vyšší o 5% a více, je Budoucí strana prodávající oprávněna navýšit Základní kupní cenu o takto zjištěnou míru inflace v měsíci či roce, ve kterém bude inflace vyšší o 5% a více. Okamžikem oznámení takového zvýšení Budoucí straně kupující se takto zvýšení kupní cena stává Základní kupní cenou, rozdíl bude vypořádán ve splátce podle čl. IV odst. 2 d) této Smlouvy." Je možné se nějak bránit proti výši inflace 17%, kterou si developer určil, přičemž stále není projekt dokončen a my musíme platit v současné době nejen hypotéku, ale i nájem současného bydlení? Děkuji, Ivana
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 180
Dne 20.2.2024 nám byla vyhotovena cenová nabídka na provedení instalatérských prací na novostavbě. Firma se přijela podívat na místo realizace a domluvit se na postupu za cca měsíc. Realizace proběhla cca 1.4.2024. Platnost cenové nabídky je uvedena jeden měsíc, takže již v době, kdy se prvně přijeli podívat, bylo po termínu. Nikdo nic neřekl. Faktura nám byla vystavena až minulý měsíc (11/2024). V mezičase jsme firmu urgovali a o fakturaci jim několikrát psali. Cena je samozřejmě mnohonásobně vyšší, než bylo na původní nabídce. Mají nebo nemají povinnost sdělit zákazníkovi předem, že cena je jiná, než bylo původně nabízeno a domluveno? Druhá otázka, mohou fakturovat až takto se zpožděním? Můžeme se nyní nějak bránit? Děkuji.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 187
Zboží, které mělo být vyrobené tzv. na zakázku a dodáno do data uvedeného ve smlouvě, dodáno nebylo. Předpokládám, že při mém odstoupení od smlouvy by si v tomto případě dodavatel ponechal již mnou zaplacenou zálohu. Tedy se domnívám, že správný postup z mojí strany je uplatnění požadavku na aspoň 10%? V tuto chvíli? snížení ceny. Oboustranné zrušení smlouvy a vrácení celé zálohy je druhou možností, rozhodnutí je na dodavateli. Je moje úvaha správná? V kladném případě, jaké je její "zákonné východisko"?
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 191
Chodil jsem do fitness centra Fitinn Brno, kde není klasické měsíční předplatné ale je tam roční. Požádal jsem o zrušení smlouvy a bylo mi řečeno, že musím platit ještě 6 měsíců. Neměla by být v zákoně nějaká možnost zaplatit za předčasné zrušení pouze smluvní pokutu a ne celou částku? Zde přikládám obchodní podmínky vypsané na jejich stránkách.
https://fitinn.cz/vseobecne-obchodni-podminky/
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 250
Má právo půjčovna aut dát penále za rychlou jízdu zákazníkům, kdy půjčovna monitoruje rychlost vozu instalovaným zařízením. Mají to ve smluvních podmínkách pronájmu vozidel. Je to vůbec legální, když pokutu za rychlou jízdu (domnívám se) může dát pouze policie a případně jiná státem zřízená a kontrolovaná instituce? Předem děkuji za odpověď.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 245
9.12.2024 mi zavolal pán z firmy Popávky.cz, měli jsme spolu nahrávaný telefonický rozhovor, ve kterém jsme se dohodli, že zkusím využít jejich služeb "poptávek na služby" a ať mi u nich tedy vyhotoví osobní profil. On mi tedy řekl, že mi profil vyhotoví (budu si ho moci pak ovládat) a do emailu, že mi pošle přístupový odkaz k profilu, fakturu (s částkou na které jsme se dohodli, že si vložím do svého profilu) a Obchodní podmínky. 10.12.2024 jsem si ráno přečetl ty Obchodní podmínky, které se mi nějak nezdály a službu jsem u nich tedy hned ráno (10.12.2024) písemně (emailem) zrušil (vypověděl). Ve všeobecných podmínkách bylo napsáno toto "Firma může odstoupit od uzavřené smlouvy. V případě odstoupení Firmy od uzavřené smlouvy do 2 pracovních dnů od uzavření smlouvy je, vzhledem k poskytovanému neomezenému plnění služby, Firma povinna uhradit Provozovateli storno poplatek ve výši 50% z předplatného. V případě odstoupení Firmy od uzavřené smlouvy v termínu 3 a více dnů od uzavřené smlouvy je Firma povinna uhradit Provozovateli storno poplatek ve výši 100% z předplatného." Má otázka tedy zní, lze (a případně jak) v tomto případě odstoupit od smlouvy bezplatně? Nebo budu tedy muset zaplatit 50% z té částky, která mi byla zaslána ve faktuře (přikládám), i když jsem neotevřel ani profil ani jejich zaslaný odkaz na poptávku? Děkuji Petr.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 298
Na e-shopu urbantrend jsem si objednal zboží a následně zjistil, že jde nejspíše o podvod, jelikož mnoho zákazníků své zboží nedostalo ani více než po roce a nevrátili jim ani peníze. Bohužel ani já jsem nedostal během 10 dnů žádnou informaci o mé zakázce a tak jsem zkusil zavolat na uváděnou zákaznickou podporu a zjistil jsem, že na číslo se nelze dovolat. Psal jsem mail a bylo mi odpovězeno to samé co uvádějí jiní zákazníci, tedy že dle jejich podmínek se může dodání zpozdit na 60, nebo 180 dnů, ale také na 360 dnů. Napsal jsem tedy mail, že vzhledem k okolnostem odstupuji od kupní smlouvy ještě před dodáním zboží a to navíc ve lhůtě 14 dní. Přišla mi však odpověď s odkazem na reklamační podmínky, kde je mimo jiné uvedeno toto:
"3. Odstoupení Prodávajícího od kupní smlouvy
3.1 Prodávající má právo až do převzetí zboží Kupujícím odstoupit od kupní smlouvy i bez udání důvodu, a to i tak, že oznámí Kupujícímu, že zboží nemůže dodat a vrátí mu zaplacenou kupní cenu v plné výši. Prodávající neodpovídá za škodu způsobenou odstoupením od kupní smlouvy Kupujícímu.
4. Odstoupení Kupujícího (spotřebitele) od kupní smlouvy
4.1 Kupující žádá Provozovatele, aby s provedením zprostředkování započal okamžitě, ještě před uplynutím čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od Smlouvy. Kupující proto nemá právo na odstoupení od Smlouvy ve lhůtě 14 dnů.
Reklamační řád nabývá účinnosti dnem 22.3.2021.,,
Já se chci zeptat, zda prodejce vůbec smí takto obcházet zákony a měnit si lhůty dodání na 360 dní a podobně, případně jak postupovat abych alespoň dostal zpět své peníze. Děkuji za ochotu a přeji pohodový den. M. Č.