Dne 20.2.2024 nám byla vyhotovena cenová nabídka na provedení instalatérských prací na novostavbě. Firma se přijela podívat na místo realizace a domluvit se na postupu za cca měsíc. Realizace proběhla cca 1.4.2024. Platnost cenové nabídky je uvedena jeden měsíc, takže již v době, kdy se prvně přijeli podívat, bylo po termínu. Nikdo nic neřekl. Faktura nám byla vystavena až minulý měsíc (11/2024). V mezičase jsme firmu urgovali a o fakturaci jim několikrát psali. Cena je samozřejmě mnohonásobně vyšší, než bylo na původní nabídce. Mají nebo nemají povinnost sdělit zákazníkovi předem, že cena je jiná, než bylo původně nabízeno a domluveno? Druhá otázka, mohou fakturovat až takto se zpožděním? Můžeme se nyní nějak bránit? Děkuji.
Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Nedodržení domluvené ceny díla zhotovitelem - může to udělat?
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 37
Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)
Odpověď:
Vaše situace s instalatérskou firmou má několik právních aspektů, které stojí za zvážení. Níže najdete odpovědi na vaše otázky:
1. Změna ceny bez předchozího upozornění
- Pokud jste s firmou podepsali smlouvu na základě cenové nabídky, měla by se cena řídit touto nabídkou (případně s výhradami ve smlouvě, pokud byly uvedeny). I když platnost nabídky již uplynula, je podstatné, zda jste před zahájením prací byli informováni o jiné ceně a zda jste s ní souhlasili.
- Podle občanského zákoníku (§ 2586 a násl. o díle) má dodavatel povinnost upozornit objednatele na změnu ceny, pokud zjistí, že práce budou dražší, než bylo sjednáno. Pokud tak neučinil, měl by být vázán původní nabídkou.
Jak postupovat?
- Zkontrolujte komunikaci (e-maily, zprávy), zda firma oznámila změnu ceny. Pokud ne, můžete argumentovat, že jste s vyšší cenou nesouhlasili a že byla domluvena jiná částka.
- Pokud nedošlo k dohodě o nové ceně, můžete požadovat uhrazení pouze částky dle původní nabídky. Soudní praxe bývá na straně zákazníka, pokud dodavatel neprokáže, že vás na změnu ceny výslovně upozornil.
2. Fakturace se zpožděním
- Fakturace několik měsíců po provedení prací není ideální, ale zákon (občanský zákoník) přímo neupravuje maximální lhůtu pro vystavení faktury. Dodavatel však musí respektovat lhůty promlčení.
- Promlčecí lhůta u takových nároků činí obecně 3 roky od provedení prací, takže faktura z listopadu 2024 je formálně platná.
Důležité je, zda jste firmu urgovali. Pokud jste opakovaně žádali fakturu, může to být interpretováno jako potvrzení, že jste si byli vědomi, že cena může být jiná (byť to není nutně vaše vina).
3. Možnost obrany
Záleží na tom, zda můžete prokázat:
- Že původní cena byla domluvena a nebyla změněna ani předem oznámena.
- Že s vyšší částkou nesouhlasíte, protože jste o ní nebyli informováni.
Postup:
- Napište oficiální reklamaci firmě:
- Uveďte, že původní cenová nabídka byla závazná, a změna ceny nebyla oznámena předem. Požádejte o přehodnocení faktury.
- Doložte komunikaci: Pokud máte e-maily, kde jste žádali o fakturu či potvrzovali cenu, přiložte je.
- Mimosoudní vyrovnání: Navrhněte úpravu faktury na původní částku nebo požádejte o vysvětlení nárůstu ceny.
Pokud firma nebude reagovat, můžete:
- Obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI) – prošetří, zda firma dodržela povinnosti vůči zákazníkovi.
- V krajním případě požádat o posouzení soud. Soud by pravděpodobně rozhodoval na základě toho, zda firma dostála povinnosti informovat vás o změně ceny.
Shrnutí
- Firma má povinnost vás informovat o změně ceny předem. Pokud tak neučinila, můžete trvat na ceně dle původní nabídky.
- Zpožděná fakturace není přímo porušením zákona, ale argumentujte, že šlo o neprofesionální přístup.
- Postupujte reklamací a případně mimosoudním řešením přes ČOI.
Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment