16.1.2022 jsem se nastěhovala do nového pronájmu s tím, že se zde smlouva prodlužuje každé tři měsíce. Každé tři měsíce s novou smlouvou došlo ke zdražení nájmu a služeb. Nyní mě čeká další prodloužení smlouvy, kdy už jsme se za tu chvíli celkově dostali k navýšení nájmu o 20,2 %. Mohu se bránit nebo díky těmto krátkým smlouvám může majitel zvyšovat nájem do nekonečna?
Služby se od první smlouvy zvýšily skoro o 56 %. Ke službám bych se též chtěla zeptat. Mám právo vidět a je majitel povinen mi předložit vyúčtování za vodné a stočné? Můžu po něm vyžadovat evidenční list? Bohužel nemůžu odeslat v příloze nafocené všechny dokumenty. Moc vám děkuji za odpověď. S přáním pěkného dne. Darina.
Odpověď:
Pokud se pouze prodlužuje dodatkem původní nájemní smlouva, pak musí pronajímatel ohledně zvyšování nájmu dodržet zákonné ustanovení, případně ustanovení smlouvy. V takovém případě se totiž stále jedná o tutéž smlouvu z ledna minulého roku, pouze s prodlouženou účinností. V případě, že je každé tři měsíce podepsána nová celá nájemní smlouva, pak se bohužel na zvyšování nájemného zákonné omezení nevztahuje.
Níže uvádím podmínky dle § 2249 občanského zákoníku ohledně možnosti zvyšování nájemného:
- nájemné nelze zvýšit dříve než uplyne roční lhůta od posledního zvýšení;
- zvýšení nájemného nesmí přesáhnout hranici 20 % včetně zvýšení, ke kterému došlo v posledních třech letech;
- současně lze nájemné zvýšit do výše srovnatelného nájemného v daném místě (tržní nájemné) ;
- dle zákona má nájemce hradit nájemné ve zvýšené výši až po třech měsících po doručení oznámení pronajímatele;
- v návrhu musí pronajímatel uvést výši navrhovaného nájemného a doložit splnění podmínek pro zvýšení! (maximálně nájemné obvyklé v daném místě, zvýšené maximálně o dvacet procent).
- nesdělí-li nájemce do dvou měsíců od dojití návrhu pronajímatele, že se zvýšením nájemného souhlasí, může pronajímatel ve lhůtě dalších tří měsíců navrhnout, aby nájemné určil soud (soud může překročit hranici 20%, maximálně však může nájemné zvýšit do výše obvyklého nájemného).
Výše uvedené pak platí, pokud je pouze prodlužována stávající nájemní smlouva.
Jakožto nájemce a příjemce služeb máte samozřejmě právo požadovat nahlédnutí do veškerých podkladů nutných pro sestavení ročního vyúčtování služeb, a to písemně do 30 dnů od jeho předložení, kdy toto právo zakotvuje zákon č. 67/2013. v jeho § 8. Proti vyúčtování můžete podat námitky (viz níže citace zákona) a případně pak požadovat pokutu z prodlení, pakliže se do 30 dnů pronajímatel vyjádří. Pokutu lze následně vymáhat i soudně.
Citace ze zákona č. 67/2013 Sb. :
§ 7
Vyúčtování a splatnost přeplatků a nedoplatků
(1) Není-li jiným právním předpisem stanoveno jinak, skutečnou výši nákladů a záloh za jednotlivé služby vyúčtuje poskytovatel služeb příjemci služeb vždy za zúčtovací období a vyúčtování doručí příjemci služeb nejpozději do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období.
(2) Poskytovatel služeb ve vyúčtování musí uvést skutečnou výši nákladů na služby v členění podle poskytovaných služeb se všemi potřebnými náležitostmi, včetně uvedení celkové výše přijatých měsíčních záloh za služby tak, aby výše případných rozdílů ve vyúčtování byla zřejmá a kontrolovatelná z hlediska způsobů a pravidel sjednaných pro rozúčtování.
(3) Finanční vyrovnání provedou poskytovatel a příjemce služeb v dohodnuté lhůtě, nejpozději však ve lhůtě 4 měsíců ode dne doručení vyúčtování příjemci služeb. Vady vyúčtování neovlivňují splatnost přeplatku. Splatnost nedoplatku neovlivňují takové vady vyúčtování, které nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku.
(4) Náklady na vyhotovení a doručení vyúčtování podle odstavce 1 nelze zahrnout do nákladů na služby.
§ 8
Nahlížení do podkladů k vyúčtování a vypořádání námitek
(1) Do 30 dnů od doručení vyúčtování může příjemce služeb písemně požádat poskytovatele služeb, aby příjemci služeb doložil náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování podle tohoto zákona a aby umožnil příjemci služeb pořízení kopie podkladů. Této žádosti poskytovatel služeb vyhoví do 30 dnů od jejího doručení.
(2) Případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předloží příjemce služeb poskytovateli služeb do 30 dnů od doručení vyúčtování, popřípadě doložení podkladů podle odstavce 1. Nepředloží-li příjemce služeb námitky v této lhůtě, platí, že se způsobem a obsahem vyúčtování souhlasí. Včas uplatněné námitky musí poskytovatel služeb vyřídit do 30 dnů od jejich předložení.
§ 13
Pokuta za prodlení s nepeněžitým plněním
(1) Jestliže poskytovatel služeb nebo příjemce služeb nesplní svoji povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména nesplní-li příjemce služeb povinnost oznámit změnu počtu osob, nebo nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu, ledaže by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
(2) Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo společenství. Ujednaná výše pokuty nesmí přesáhnout 50 Kč za každý započatý den prodlení. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment