V první řadě Vám doporučuji prostudovat uzavřenou smlouvu (resp. všeobecné obchodní podmínky VOP, jsou-li její součástí) a zjistit, zda je zde obsaženo ustanovení o Vašem právu od smlouvy odstoupit.
Pakliže smlouva v tomto ohledu mlčí, je vhodné vědět, že dle § 48 Občanského zákoníku může účastník od smlouvy odstoupit, jen jestliže je to v tomto zákoně stanoveno nebo účastníky dohodnuto, přičemž odstoupením od smlouvy se smlouva od počátku ruší, tzn. že účastníci jsou si povinni vrátit vše, co si do okamžiku odstoupení na základě zrušené smlouvy poskytli. Ve Vašem případě se tedy jedná zejména o vrácení zaplacené zálohy (o zákonnosti ustanovení o nevratnosti zálohy je v tomto smyslu možné pochybovat).
Dle § 517/1 Občanského zákoníku dále platí, že dlužník, který svůj dluh řádně a včas nesplní, je v prodlení. Jestliže jej nesplní ani v dodatečné přiměřené lhůtě věřitelem mu poskytnuté, má věřitel právo od smlouvy odstoupit.
V současné chvíli Vám proto lze doporučit obrátit se na dodavatele s písemnou výzvou k okamžitému plnění, v němž mu za tímto účelem stanovíte přiměřenou lhůtu. Nebude-li dodavatel na tuto výzvu reagovat, můžete mu zaslat písemné odstoupení od smlouvy (jehož jednu podepsanou kopii si ponecháte), v němž zejména řádně specifikujete předmětnou smlouvu (např. uvedením jejího názvu, čísla či data uzavření), identifikujete smluvní strany a uvedete, v čem spatřujete porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele (zde zejména prodlení s dodáním zboží). Dále je nutné jasným způsobem projevit vůli od dané smlouvy odstoupit a vyzvat dodavatele k vrácení Vámi uhrazené zálohy (za tímto účelem je vhodné uvést např. číslo Vašeho bankovního účtu). Odstoupení je nezbytné doručit dodavateli prokazatelným způsobem, tzn. doporučenou poštovní zásilkou s dodejkou či osobně oproti podpisu či za přítomnosti svědka.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment