Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Hodnocení 5.00 (1 hlas)
    Řemeslník ignoruje reklamaci díla - jak postupovat?
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Jaké mám možnosti pokud řemeslník špatně odvedl svou práci. Snažím se ho kontaktovat, pokud mi telefon náhodou zvedl, řekl mi termín, že přijede a ani jednou nepřijel, tímto způsobem mne tahá takzvaně za nos asi 2 měsíce. V současné době již nereaguje ani na SMSky a telefon nezvedá.

    Za svoji práci dostal zaplaceno, ale až o něco později jsem zjistila nedostatky, které se projevily asi 7 dní po dokončení prací. Za odvedenou práci jsem dostala fakturu, písemná smlouva o dílo nebyla vyhotovena, vše ústní dohodou. Nevím jakým účinným způsobem ho donutit k nápravě. Děkuji, Eleonora

    Odpověď:

    K právnímu posouzení věci záleží na tom, jaký byl předmět plnění.

    Předpokládám, že se jednalo o zhotovení díla na zakázku - což jsou například krby, vestavěný nábytek apod. - nikoliv o úpravu či opravu věci.

    Smlouva o dílo nemusí být písemná, obecně se taková forma ale doporučuje, jelikož zvyšuje průkaznost toho, co mělo být plněno. Nedojde-li ke zhotovení díla na počkání, zhotovitel byl povinen vystavit Vám potvrzení o převzetí objednávky. Zanedbání této jeho povinnosti stěžuje jeho stávající důkazní situaci, jelikož nemá jak podepřít své případné tvrzení o tom, že dílo zhotovil v souladu s objednávkou. Vaše důkazní situace se absencí písemné smlouvy nebo potvrzení snižuje, ale není zcela bezvýchodná, pokud máte na fakturách uvedeno alespoň rámcově plnění a skutečné plnění vykazuje vady, které by za obvyklého chodu věcí vykazovat nemělo (např. zakázka na zhotovení stolu a stůl byl zhotoven s jednou nohou kratší). Fakturou ovšem stěží prokážete vady v podobě odchylek od dohodnutého plnění (dohodnutého budoucího stavu nebo podoby díla), jehož charakteristika nepatří mezi obvyklá plnění (např. zhotovení stolu na zakázku se speciálním řezbářským zdobením a vada je právě v tomto zdobení).

    Odpovědnost za vady je upravena v § 645 a násl. občanského zákoníku, přičemž záruční lhůta je 6 měsíců (nebo 18 měsíců pokud se jedná o stavební práce).

    Vady vyskytnuté v této lhůtě je třeba řádně reklamovat, nároky na nápravu jsou uvedeny v § 648 občanského zákoníku takto:
    1. Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, je objednatel oprávněn požadovat bezplatné odstranění vady. Zhotovitel je povinen odstranit vadu bez zbytečného odkladu.
    2. Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být podle objednávky řádně užívána jako věc bez vady, má objednatel právo na zrušení smlouvy. Totéž právo mu přísluší u vad odstranitelných, jestliže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůže věc řádně užívat. Jde-li o vadu neodstranitelnou, která však nebrání řádnému užívání věci podle objednávky, má objednatel právo na přiměřenou slevu.

    Jestliže zhotovitel není ochoten reklamaci přijmout a věc opravit, je na místě podat žalobu a uplatnit některý z nároků soudně.

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování