Je pravdou, že dle § 8/2 písm. c) zákona o ochranných známkách nesmí nikdo v obchodním styku bez souhlasu vlastníka ochranné známky užívat označení shodné s ochrannou známkou (nebo jí podobné označení) pro výrobky nebo služby, které sice nejsou podobné těm, pro které je ochranná známka zapsána, avšak jde o ochrannou známku, která má dobré jméno v České republice, a jeho užívání by nepoctivě těžilo z rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména ochranné známky nebo jim bylo na újmu. Tímto způsobem tedy může skutečně dojít ke konfliktu ochranné známky s tzv. dobrým jménem s ochrannou známkou jinou.
Tomuto rozporu ochranných známek nemůže zabránit ani Úřad průmyslového vlastnictví, když rozhoduje o přihlášce nového označení (jako ochranné známky). V tomto rámci provádí Úřad průmyslového vlastnictví kontrolu formálních náležitostí přihlášky (§ 21 zákona o ochranných známkách) i kontrolu toho, zda není nově přihlašovaná ochranná známka shodná či zaměnitelná se starší ochrannou známkou (§ 22 zákona o ochranných známkách, což se však vztahuje na ochranné známky zapsané pro totožné či podobné zboží či služby). Ani tímto průzkumem však nemůže Úřad průmyslového vlastnictví odhalit, zda některá ochranná známka, která požívá tzv. dobrého jména, nemůže být ohrožena jinou ochrannou známkou (tento stav se může ostatně v průběhu času vyvíjet).
Společnost Louis Vuitton ve Vašem případě zmeškala lhůtu pro vznesení připomínek či námitek proti zápisu Vaší ochranné známky (§ 24, § 25 a § 26 zákona o ochranných známkách). Ani tato skutečnost však společnosti Louis Vuitton nebrání v tom, aby se domáhala ochrany své ochranné známky, pokud tato ochranná známka požívá tzv. dobrého jména.
Nejvyšší správní soud v minulosti dospěl k závěru, že „dobré jméno je u ochranné známky vyjádřením toho, že veřejnost ochrannou známku v důsledku jejího užívání zná a spojuje ji s dobrými vlastnostmi, které od výrobků nebo služeb takto označených očekává, a věnuje jí svou důvěru“.
V současné chvíli Vám doporučuji zvážit, zda hodláte svou ochrannou známku bránit, a to i právními prostředky. Nutno si uvědomit, že zatím jste byli osloveni toliko dopisem, tzn. že společnost Louis Vuitton zatím nepodnikla prakticky žádné právní kroky.
Svou obranu můžete založit na tvrzení, že:
- Vaše ochranná známka není označením, které by bylo shodné s ochrannou známkou společnosti Louis Vuitton (a nejedná se ani o označení podobné) ;
- ochranná známka společnosti Louis Vuitton nepožívá v České republice tzv. dobrého jména (jak byl tento termín definován Nejvyšším správním soudem) ;
- Vaše ochranná známka nepoctivě netěží z rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména ochranné známky společnosti Louis Vuitton (resp. není této ochranné známce na újmu).
Společnost Louis Vuitton může proti Vaší ochranné známce brojit v zásadě dvěma způsoby:
a/ zahájením řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví, v jehož rámci se může domáhat zrušení Vaší ochranné známky nebo jejího prohlášení za neplatnou (§ 32 zákona o ochranných známkách),
b/ zahájením řízení před soudem, v jehož rámci se může domáhat náhrady škody či jiné újmy, kterou mohla společnost Louis Vuitton užíváním Vaší ochranné známky utrpět.
Nemáte-li v úmyslu požadavkům společnosti Louis Vuitton vyhovět (resp. alespoň ne okamžitě), doporučuji Vám konzultovat Vaše další kroky s advokátem, který se zabývá oblastí práva duševního vlastnictví (resp. přímo právem ochranných známek) :
www.advokatikomora.cz
Nastalou situaci můžete rovněž konzultovat přímo s Úřadem průmyslového vlastnictví:
http://www.upv.cz/cs.html
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 441/2003 Sb. , o ochranných známkách a o změně zákona č. 6/2002 Sb. , o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o ochranných známkách)
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/
Komentáře vytvořeny pomocí CComment