Odpověď na Váš dotaz rozdělím pracovně do 2 částí:
1/ Aplikovatelnost § 22 vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území:
Dle § 22/2 vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území platí, že nejmenší šířka veřejného prostranství, jehož součástí je pozemní komunikace zpřístupňující pozemek rodinného domu, je 8 m. Při jednosměrném provozu lze tuto šířku snížit až na 6,5 m.
Toto ustanovení je na Váš případ aplikovatelné. V této souvislosti je však nutné si uvědomit, že předmětné ustanovení vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území určuje minimální přípustnou šíři veřejného prostranství, nikoli minimální přípustnou šíři pozemní komunikace (což výslovně vyplývá z dikce „… nejmenší šířka veřejného prostranství, jehož součástí je pozemní komunikace …“).
V souvislosti se shora uvedeným připomínám, že veřejným prostranstvím jsou všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru (§ 34 zákona o obcích).
Ve Vašem případě je tedy ne/dodržení minimální přípustné šíře veřejného prostranství nutno posuzovat včetně šíře pozemní komunikace, autobusové zastávky a popř. i dalších částí veřejného prostranství (obecně by se mělo jednat o šíři celé ulice).
2/ Řízení před stavebním úřadem:
V tomto ohledu je nutné v první řadě upozornit na § 2/4 a 5 písm. b) stavebního zákona, dle něhož platí, že:
- změnou dokončené stavby je mimo jiné i přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou;
pokud se ve stavebním zákoně používá pojmu „stavba“, rozumí se tím podle okolností i změna dokončené stavby (tedy i přístavba).
Dle § 79/2 písm. r) stavebního zákona není vydání územního rozhodnutí ani územního souhlasu zapotřebí (tzn. že územní řízení se vůbec nezahajuje) v případě přístřešků o jednom nadzemním podlaží, které slouží veřejné dopravě, a v případě jiných veřejně přístupných přístřešků do 40 m2 zastavěné plochy a do 4 m výšky.
Toto ustanovení stavebního zákona lze bohužel vykládat dvěma způsoby, neboť korektiv “do 40 m2 zastavěné plochy a do 4 m výšky“ 1/ může být vztažen jak na přístřešky pro veřejnou dopravu, tak na jiné veřejně přístupné přístřešky, nebo 2/ může být vztažen pouze na jiné veřejně přístupné přístřešky.
Jsem toho názoru, že správný je výklad ad 2/ výše, tzn. že územní řízení nemusí být zahajováno v případech:
a/ přístřešků o jednom nadzemním podlaží, které slouží veřejné dopravě (bez omezení jejich zastavěné plochy),
b/ jiných veřejně přístupných přístřešků do 40 m2 zastavěné plochy a do 4 m výšky.
V takovém případě by rekonstrukce (přístavba) autobusové zastávky nevyžadovala zahájení ani územního řízení, ani řízení stavebního (jak vyplývá z § 79/2 písm. r) a § 103/1 písm. a) stavebního zákona).
Pokud však stavební úpravy autobusové zastávky zahrnovaly i jiné práce, než pouze přístavbu přístřešku, je možné uvažovat o nutnosti zahájení územního a stavebního řízení. Pro učinění konkrétnějšího závěru by však bylo nutné vědět, o jaké stavební práce (a v jakém rozsahu) se jednalo.
Pro zodpovězení otázky, z jakého důvodu jste nebyla o příslušném řízení informována (resp. zda a proč žádné řízení zahájeno nebylo) Vám doporučuji kontaktovat místně příslušný stavební úřad. V této souvislosti není možné vyloučit ani tu variantu, že k zahájení územního a stavebního řízení došlo, z důvodu velkého počtu účastníků takových řízení však byly příslušné listiny doručovány pouze veřejnou vyhláškou (jak vyplývá z § 25 a § 144 správního řádu).
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
vyhláška č. 501/2006 Sb. , o obecných požadavcích na využívání území
zákon č. 128/2000 Sb. , o obcích (obecní zřízení)
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
zákon č. 500/2004 Sb. , správní řád
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/
Komentáře vytvořeny pomocí CComment