Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Zaměstnavatel, který zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance, je povinen plnit v  nemocenském pojištění ohlašovací a oznamovací povinnosti, přijímá od svých zaměstnanců žádosti o  dávky a posílá je příslušné ÚSSZ, spolupracuje s orgány nemocenského pojištění a platí pojistné na sociální zabezpečení.

    Od 1.1.2020 došlo k zásadní změně 

    Od 1. 1. 2020 zahájila  ČSSZprovoz povinného systému eNeschopenky a dosavadní postupy probíhají elektronicky prostřednictvím ePortálu. ENeschopenka propojuje lékaře, zaměstnavatele a ÚSSZ*.

    Postupy spojené s  vystavením rozhodnutí o  dočasné pracovní neschopnosti se zásadním způsobem změnily. Změnil se i způsob, jak se zaměstnavatel dozví o  dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance. Zaměstanec už nemusí předávat doklady zaměstnavateli, náhrada mzdy i  nemocenské mu přijde automaticky. Nemocnému dál zůstane v  papírové podobě jen průkaz práce neschopného.

    Zaměstnavatel již nepřijímá doklady potřebné k  výplatě dávky nemocenského od zaměstnance, vše probíhá elektronicky prostřednictvím ePortálu.

    • Po 14 dnech trvání neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat ÚSSZ přílohu k  žádosti o  dávku, a  to v  elektronické formě 
    • Do přílohy k  žádosti o  dávku zaměstnavatel nově uvádí informaci, kam je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat (stejným způsobem se zpravidla bude zaměstnanci vyplácet nemocenské).
    • V případě, že zaměstnavatel uvede způsob výplaty v hotovosti nebo na adresu v  zahraničí, musí určit způsob výplaty a  informovat o  něm ÚSSZ  sám zaměstnanec. Může využít tiskopis „Žádost o  změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“ anebo může zaslat sdělení o  vybraném způsobu prostřednictvím datové schránky, písemně poštou nebo přes ePortál ČSSZ.
    • Při skončení dočasné pracovní neschopnosti  je zaměstnavatel povinen zaslat  hlášení s  údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského.

     

    *ÚSSZ - Územní správy sociálního zabezpečení jsou zřízeny od 1.1.2024 jako orgány sociálního zabezpečení, OSSZ/PSSZ/MSSZ jsou zrušeny. Kontaktní pracoviště ÚSSZ  fyzicky sídlí v místech, kde dosud sídlily OSSZ/PSSZ/MSSZ.   Všechny kontakty zůstávají zachovány.    

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    • Česká správa sociálního zabezpečení, Křížová 25, 225 08 Praha 5
    Call centrum - důchodové pojištění: 257 062 860 | Call centrum - nemocenské pojištění: 840 406 040
    Ústředna: 257 061 111, fax: 257 063 360
    Elektronická podatelna: posta@cssz.cz | Webové stránky: www.cssz.cz

    • PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY (PVS)
    Adresa: www.portal.gov.cz | Tel.: 800 202 122 | E-mail: helpdesk@portal.gov.cz

    • Informační kancelář ČSSZ - informace z oblasti důchodového pojištění:
    Pondělí, středa 8.00 – 17.00 | Úterý a čtvrtek 9.00 – 14.30 | Pátek 9.00 – 14.00

    • OSSZ mají pro veřejnost otevřeno každý pracovní den:
    Pondělí a středa 8.00 – 17.00 | Úterý a čtvrtek 8.00 – 14.00 | Pátek 8.00 – 13.00
    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování